Fylla ut kategorin "Tips/Råd" ?

Hade tänkt att fylla ut kategorin Tips/Råd. Så därför första delen är:

Jag har ju inte skrivit så mycket om just min hyrhäst Simson. Men jag kan säga snabbt att han är jättestark och seg, han är jättestark till vänster och spänner sig där så man nästan får rycka för att svänga honom, det är verkligen jobbigt.

Men när jag väl har jobbat han så är han jättefin i slutet oftast, vissa dagar går det inte lika bra som andra. Alla hästar är olika uppbyggda.

Det jag hade tänkt att tips om är att inte vara kvar i vänster varv hela tiden, då kan det ju typ hända att man fastnar i höger i stället, utan man får inte glömma bort höger också. Eller tvärtom.
Så jobba på mycket volter, ställ utåt och gör lite skänkelvikningar och flytta bakdelen så den inte glöms bort. För hästen jobbar ju inte bara med huvudet utan med bakbenen mycket. Den "trampar under sig" som det heter.

Jag brukar göra 8-volter med Simpa, bild ser ni neranför. Det betyder att man skrittar (det är bäst att lossa dom lite i skritten på uppvärmningen, sen ska man ju inte ha lika höga krav på uppvärmningen, men man kan reda börja att lösgöra då. Men man går som i en 8:a Runt i cirklar och byter varv och ställer om, detta är väldigt lösgörande och man kan göra det i trav också. Då kan man tänka att flytta ut bakdelen lite också. Och sen ställer man :) Så brukar jag göra med Simpus, och han blir ju gfanska mycket bättre redan då!


Ett tips på tips är att lägga lite cavaletti/bommar i volterna, det gör så hästen får jobba med ryggen! :) Kanske till och med hinder, det kanske går. Har alldrig testat!



Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

- Ditt namn?:
Varit här förut?

- Msn/Mejl?


- Kanske en blogg?


- Din komentar!?

Trackback
RSS 2.0